Julkisen hallinnon organisaatiot

Valtiokonttorin julkaisema julkisen hallinnon organisaatiot -raportti avaa ensimmäistä kertaa julkisen hallinnon rakennetta sekä siihen liittyviä organisaatiota tässä laajuudessa ja yksityiskohtaisuudessa. Tietoa julkisen hallinnosta on aiemmin pitänyt poimia useista eri lähteistä, mutta nyt perustiedot rakenteesta ja organisaatiosta on koottu mahdollisimman yksisellitteiseksi kokonaisuudeksi.

  • Tietojen lähteet ja rajaukset

    Raportin pohjana ovat Patentti- ja rekisterihallituksen ja Verohallinnon ylläpitämän yritys- ja yhteisötietojärjestelmän (YTJ) sisältämät yritystunnuksella (y-tunnus) varustetut organisaatiot, jotka Tilastokeskus on luokitellut sektoriluokituksessaan julkisyhteisöiksi. Tätä pohjaa Valtiokonttori on laajentanut organisaatioilla, joihin julkisyhteisöillä on omistussuhde. Valtionyhtiöiden tietolähteenä on valtion omistajaohjauksen raportti yhtiöistä, joihin valtiolla on omistusosuus.

    Organisaatioluokituksen tarkennukset

    Valtiokonttori on edelleen tarkentanut julkisyhteisöjen sektoriluokitusta sekä valtionhallinnon että paikallishallinnon osalta. Sosiaaliturvarahastojen osalta noudatetaan Tilastokeskuksen luokitusta sellaisenaan. Organisaatioluokituksessa hallinnon sektoreilla tarkoitetaan laajennettuja konserneja, joihin kuuluu julkisyhteisöjen lisäksi yrityssektoriin ja rahoituslaitoksiin luokiteltuja yksiköitä julkisen omistuksen perusteella.

    Valtionhallinnon osalta valtion budjettitalous on jaettu edelleen kirjanpitoyksiköihin sekä niihin liittyviin tulosohjattuihin virastoihin ja työnantajavirastoihin, joita raportilla voi tarkastella myös hallinnonaloittain. Valtionhallinnon muiden yksiköiden osalta jaottelua on tarkennettu talousarvion ulkopuolella oleviin valtion rahastoihin, valtion liikelaitoksiin, yliopistoihin ja korkeakouluihin, muihin valtionhallinnon yksiköihin sekä valtionyhtiöihin. Viimeksi mainittuun organisaatiotyyppiin kuuluvat yksiköt luokitellaan sektoriluokituksessa yrityksiksi tai rahoituslaitoksiksi, joihin valtiolla on omistussuhde.

    Paikallishallinnossa muiden kunnallishallinnon konserneihin kuuluvien yksiköiden osalta jaottelua on tarkennettu kuntien ja kuntayhtymien tytäryhteisöihin, osakkuusyhtiöihin, liikelaitoksiin, ja vesihuollon taseyksiköihin. Vastaavasti muiden hyvinvointialuehallinnon konserneihin kuuluvien yksiköiden osalta luokittelua on tarkennettu hyvinvointialueiden ja hyvinvointiyhteisöjen tytär- ja osakkuusyhteisöihin.

    Organisaatioiden lisäykset

    Valtiokonttori on täydentänyt raportin sisältämää organisaatioluetteloa sellaisilla valtionhallinnon ja paikallishallinnon organisaatioilla, joilla ei ole omaa yritystunnusta (y-tunnus). Nämä organisaatiot kuitenkin toimivat osana jotain yritystunnuksellista organisaatiota. Sosiaaliturvarahastojen osalta raportilla esitetään yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä (YTJ) olevat Tilastokeskuksen sosiaaliturvarahastoiksi luokittelemat organisaatiot sellaisenaan.

    Valtionhallinnon osalta organisaatioita on täydennetty valtion budjettitalouden kirjanpitoyksiköihin kuuluvilla tulosohjatuilla virastoilla ja työnantajavirastoilla. Talousarvion ulkopuolella oleviin valtion rahastoihin on lisätty myös sellaiset rahastot, joilla ei ole omaa y-tunnusta.

    Paikallishallinnon osalta organisaatioita on täydennetty kuntien ja kuntayhtymien liikelaitoksilla ja vesihuollon taseyksiköillä, joilla ei ole omaa y-tunnusta.

    Organisaatiotietojen ajantasaisuus

    Valtiokonttori päivittää julkisen hallinnon organisaatiot -raporttia vuosittain. Lähtökohtaisesti raportilla esitetään kuluvana vuonna raportointihetkellä voimassa olevia organisaatioita. Poikkeuksen kuitenkin muodostavat kuntien ja kuntayhtymien tytäryhteisöt, osakkuusyhteisöt, liikelaitokset ja taseyksiköt (TOLT) sekä hyvinvointialueiden tytäryhteisöt, osakkuusyhteisöt ja muut yksiköt (HTOLT), joiden osalta esitetään edellisen vuoden lopun tilanteen mukaiset organisaatiot.